EKÁER Tanácsadó

NÉBIH FELIR információk

2015.02.02. | frissítve: 2015.02.09. hétfő

  • A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) felügyelete alá tartozó termékek fuvarozáűsakor csak akkor kapható EKÁER-szám, ha az ügyfél a FELIR-azonosítóval is rendelkezik.
  • A NÉBIH honlapján kell ellenőrizni, hogy a fuvarozott termékre kell-e FELIR-azonosítót igényelni.

Az élelmiszerek szállításakor nem csupán adózási okokból, hanem élelmiszerbiztonsági szempontból is kiemelt fontosságú a pontos nyilvántartás, és a piaci szereplők szabálykövető magatartása. Az alábbiakban azt ismertetjük, az EKÁER-ben milyen szabályok vonatkoznak az élelmiszerbiztonsági szepontból érzékeny termékek fuvarozására.

A 2015. január 1-jén bevezetett, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által üzemeltetett EKÁER célja az ÁFA megfizetésével összefüggő visszaélések visszaszorítása és az élelmiszerbiztonság növelése.

Az EKÁER-rendszer az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság hatáskörébe tartozó termékek esetén kizárólag a FELIR (élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer) azonosítóval rendelkező ügyfelek szállítmányához ad számot.

A NÉBIH FELIR kereső alkalmazásának oldalán ellenőrizhető, hogy

  • a forgalmazott termék a vámtarifaszám alapján FELIR-köteles-e,
  • egy adott vállalkozása a TEÁOR száma alapján FELIR-regisztráció kötelezett-e, valamint,
  • az adott vállalkozás rendelkezik-e FELIR-azonosítóval.

NÉBIH FELIR kereső: http://portal.nebih.gov.hu/web/guest/felir-kereso 

Aki a FELIR hatálya alá tartozó tevékenységet végez, és nem rendelkezik azonosítóval, regisztrálnia kell magát.

A regisztráció a nem mezőgazdasági kistermelőként adózó ügyfelek részére felügyeletidíj-bevallás benyújtása mellett történik. A bevallási felület a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal honlapján érhető el, ahol megtalálható az ahhoz készült kitöltési segédletet is.

NÉBIH bevallási felület: http://portal.nebih.gov.hu/felugyeleti-dij

A bevallást elektronikus úton kell teljesíteni, amelynek használatához a bevallásra kötelezett vagy annak meghatalmazottja részéről ügyfélkapus regisztráció szükséges. Az ügyfélkapus rendszer aktiválását bármelyik okmányirodában, kormányhivatali és adóhatósági ügyfélszolgálaton és a külképviseleteken személyesen lehet kezdeményezni, részletesebb információ a Kormányzati portálon található.

Ügyfélkapu: https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/

Amennyiben érvényes őstermelői igazolvánnyal rendelkezik az ügyfél, és nem találja magát a FELIR-nyilvántartásban, forduljon a NÉBIH Földművelésügyi Igazgatóságához: fmig@nebih.gov.hu

Amennyiben az ügyfél 2014. évben érvényes bevallást nyújtott be, biztosan rendelkezik FELIR azonosítóval, azonban ha  elmulasztotta a bevallási kötelezettséget teljesíteni, a pótbevallás benyújtásával egyidejűleg a FELIR-nyilvántartásba vétel is megtörténik. Ha az ügyfél 2014-ben kezdte tevékenységét, és ezért az idei évben nem vonatkozott rá a bevallási kötelezettség, akkor nullás bevallás leadása mellett nyilvántartásba veszi a hivatal.

A rendszer másik sarkalatos pontja, hogy élelmiszer uniós tagállamból történő behozatala esetén azt csak a 3/2010 (VII. 5.) VM rendelet alapján bejelentett első magyarországi tárolási helyen engedi kirakodni. A rendelet szerint azoknak az élelmiszer-vállalkozásoknak, amelyek harmadik országból vagy uniós tagállamból élelmiszert forgalomba hozatal vagy továbbfeldolgozás céljából behoznak, regisztrálniuk kell magukat, és azt a telephelyet, első magyarországi tárolási helyet, ahol az árut először betárolták.

A regisztrált első magyarországi tárolási helyek a NÉBIH weboldalán található kereső segítségével elérhetők.

http://portal.nebih.gov.hu/elso-betarolasi-hely-kereso

Amennyiben valamely vállalkozás első tárolási helyet üzemeltet és nem találja adatait az adatbázisban, növényi alaptermék forgalmazása estén nyilvántartásba vételi kérelmével forduljon a területileg illetékes megyei kormányhivatal növény- és talajvédelmi igazgatóságához, egyéb élelmiszer esetében pedig a területileg illetékes járási állategészségügyi hivatalhoz.